Cupi
110 km/h

Dołączył: 26 Kwi 2009
Posty: 256
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/4 Skąd: Myszków Płeć:
|
Wysłany: Czw 21:22, 01 Kwi 2010 Temat postu: Regulacja gaźnika |
|
|
Spotkałem się ostatnio z pytaniami typu "Mój skuter pali 5L/100km jak zmniejszyć spalanie" i różnymi problemami z gaźnikiem....
W związku z tym wyczaiłem fajny artykuł... Może się komuś przyda ;]
Do regulacji gaźnika służą nam 2 śrubki na gaźniku. Na górze na śrubokręt gwiazdkowy jest śrubka wolnych obrotów. Pozwala ona nam poprzez podniesienie lub opuszczenie przepustnicy dzięki śrubce ustawić obroty silnika na postoju. Kiedy ją wkręcamy (w prawo) podnosimy jednocześnie przepustnicę i zwiększamy obroty silnika. Kiedy wykręcamy (w lewo) odwrotnie - przepustnica jest opuszczana i spadają obroty.
Kolejna śrubka pod nią służy do regulacji składu mieszanki tzn. stosunku ilości paliwa do ilości powietrza w mieszance jaka dotrze do silnika. Wkręcając ją (w prawo) zmniejszamy ilość paliwa w mieszance natomiast analogicznie kiedy wykręcamy zwiększamy ilość paliwa.
Czasami ta śrubka nie ma nacięcia/rowka na śrubokręt. Nie oznacza to, że skuter nie ma regulacji składu mieszanki. Zazwyczaj taka śrubka ma ścięty jeden z boków co umożliwia włożenie wąskiego śrubokręta między śrubkę, a kołnierzyk gaźnika. Polecam jednak za pomocą nożyka, pilnika lub płaskiego śrubokręta naciąć rowek w śrubie. Nie będzie to trudne, gdyż śrubka jest miękka i można to zrobić nawet jej nie wykręcając.
Na początek musimy rozgrzać silnik. Możemy go odpalić i zostawić na postoju lub urządzić sobie mała przejażdżkę aby silnik osiągnął optymalną temperaturę pracy.
Przy regulacji śrubkami od wolnych obrotów i składu mieszanki nie musimy niczego rozbierać itp. np. nie trzeba zdejmować filtra powietrza, gdyż posiada on specjalny otwór w pokrywie, dzięki czemu będziemy mogli włożyć przez niego śrubokręt i zająć się regulacją.
Zaczynamy regulację od ustawienia wolnych obrotów. Kręcimy śrubką w prawo aby podnieść obroty lub w lewo aby je zmniejszyć. Pamiętajmy jednak, że potrwa to chwile zanim obroty się zmienią, dlatego bądźmy cierpliwi. Starajmy się osiągnąć możliwie niskie obroty, ale takie, aby silnik nie gasł. Dodajmy gazu manetką i puśćmy, potem zobaczmy efekt itd. Po dodaniu gazu silnik powinien znów zejść do odpowiednich obrotów i nie gasnąć.
Przechodzimy teraz do regulacji składu mieszanki. Najlepiej jest wkręcić śrubkę od tej regulacji do oporu, a następnie wykręcając ją co pół obrotu oceniać jak pracuje silnik. Możemy też dokonać tylko niewielkiej korekty i kręcić śrubką raz w prawo, raz w lewo. Zwróćmy uwagę czy silnik chodzi równo, czy nie, możemy również dodać gazu, aby sprawdzić jak wkręca się na obroty. Potem znów wykręcamy śrubkę co pół obrotu i sprawdzamy jak pracuje silnik. Kiedy osiągniemy równą pracę silnika i zadowalająca reakcję na manetkę gazu możemy zostawić śrubkę od regulacji składu mieszanki i ponownie ustawić wolne obroty jeśli są zbyt wysokie lub skuter przygasa. Kiedy wszystko wydaje nam się w porządku wsiadamy na skuter i robimy jazdę próbną. Może się okazać, że będziemy musieli skorygować któryś z elementów regulacji aż do momentu gdy osiągniemy poprawną konfigurację.
Powodzenia :wink:
Post został pochwalony 0 razy
|
|